Afgelopen week was ik twee dagen op de enige conferentie die in in Nederland echt toe doet (no offence): The Next Web Conference. Daar sprak Werner Vogels, Amerikaanse Nederlander en tevens CTO van Amazon. Hij had het niet over zijn core business, namelijk het leiden van de technische Amazon Cloud tak die volgens de cijfers inmiddels $5,- miljard omzet draait per jaar maar over de visie van Amazon op innovatie.
Liever gedurfd dan timide
Vogels: ,,Amazon investeert zwaar in nieuwe innovatie waarvan wij vinden dat het goed is. We investeren liever gedurfd dan timide om op die manier onze lessen te leren. We zijn continous experimentators.’ Dat dit in de praktijk lastig kon zijn toont hij aan met een voorbeeld vanuit een Amazon meeting: ,,Wanneer er tijdens een vergadering een idee werd geopperd, en iemand in de meeting zei dat dit niet kon werken dan moest die persoon het idee uitvoeren. Op die manier hebben we heel wat “nee’s” de wereld uit weten te helpen.” Daarbij helpt het volgens hem ook om de accepteren dat een heleboel details veranderen: ,,We zijn flexibel op details. Soms lopen dingen heel anders dan je van te voren dacht. Alleen experimenteren kan je dit leren. Onze kracht is dat we sterk zijn op visie, maar flexibel op details’.
Wat verandert er níet?
Om te innoveren heeft je bedrijf sterke culturele wortels nodig, en moet je bedrijf customer-centric zijn, volgens Vogels. ‘Maar’, voegt hij hier aan toe ‘Je moet je ook afvragen wat er níet gaat veranderen. Neem bijvoorbeeld de catalogus van Amazon. Die is enorm. We denken dat we extreem sterk zijn in orderpicking: jouw bestelling vanuit ons warenhuis zo snel mogelijk op je deurmat krijgen. Die infrastructuur verandert niet, dus kun je die het beste gaan gebruiken om daar nieuwe business op te bouwen. Om deze reden hebben we externe leveranciers toegelaten op ons platform, zodat zij ook gebruik kunnen maken van deze unieke kracht. Zelfde geldt voor onze technische infrastructuur: doordat deze zo goed is hebben we hem als innovatie kunnen inzetten richting een hele nieuwe klantengroep: startups, maar ook overheden maken inmiddels gebruik van de Amazon cloud om kostenreductie in server-technologie te verwezenlijken.”