Ik zat al een tijdje te spelen met een idee voor een blogpost over online excecutie, maar ik kon er niet echt een term voor verzinnen. Tot ik met iemand zat te Skypen die ik al een tijdje niet had gesproken: online real estate.
Stel je een oud kantoorgebouw voor, langs de snelweg op één van de troosteloze industrieterreinen die Nederland ‘rijk’ is. De huurders uit het pand vertrekken naar een leukere plek, en het pand komt leeg te staan. Na één maand is er niet zoveel veranderd, de ramen zijn misschien wat viezig, maar verder zie je nog niets. Heel anders is het na drie, vier maanden. Het gebouw begint te lijden onder het gebrek aan liefde, tijd en aandacht dat het altijd kreeg van schoonmakers, schilders en mensen die er rond het gebouw liepen. En de rest is history: er komen geen nieuwe huurders meer, want niemand wil in een ‘niet representatief’ pand huren. En gelijk hebben ze.
Dit is natuurlijk een flauwe metafoor, maar ik zie het online best nog eens gebeuren: een organisatie besteed een tijdje geen tijd, aandacht of liefde aan de online real-estate en ziet de boel in langzaam tempo verloederen. Je bezoekt misschien wel eens zo’n website waarvan de linkjes niet goed werken, het adres verouderd blijkt en het geheel een gedateerde indruk maakt.
Het verwaardelozen van je online real estate heeft geen direct desastreus effect. Er zijn genoeg ondernemers die zonder duidelijke online aanwezigheid toch erg succesvol zijn, maar waar zit zoiets m nou in?
Volgens mij zijn er een aantal componenten die zorgen voor een versnelling van het verval. Deze redenen versterken elkaar ook, dus ondernemers die hoog kwalificeren op meerdere redenen zullen sneller zien dat ze online in een puinhoop zitten.
Tijd
Boekhouding besteed je uit. Schoonmaak misschien ook. En wanneer je auto stuk is dan ga je naar een garage. Waarom? Simpel: omdat er specialisten zijn. Besef ook dat een online activiteit niet een ‘dingetje’ is dat jij ook kunt, puur omdat jij ook wel eens Twittert, of toevallig de website van je volleybalclub hebt gemaakt. Besteed dingen niet uit omdat je ze zelf wel kunt, maar omdat je er geen zin in wil hebben. Zie het als je boekhouding. Als je echt je best zou doen dan zou je daar ook wel zelf uit komen. Maar waarom besteed je het uit? Inderdaad, het is gemak en het scheelt je tijd. Tijd die je goed kunt gebruiken om te werken aan de dingen waar je écht mee bezig wil zijn.
Investering
Net als allerlei andere zaken kost een website geld. Je webdesigner moet namelijk ook eten, en er (hopelijk) van leven. Daarbij: zie een website niet als eenmalige investering. Zoek een webdeveloper die jou over een langere periode gaat helpen om succes te krijgen. Begin met de basis, en werk van daaruit naar een situatie die goed bij je past.
Content
Denk je in dat je naar een website suft van je favoriete restaurant in de stad. Dan wil je vaak maar 2 of dingen doen. Bellen voor een reservering (waar is het telefoonnummer), checken of ze wel open zijn op Hemelvaart of zien of er nog een fijn nieuw menu is. Niets staat slordiger dan websites die niet up-to-date zijn, of erger nog: helemaal niet worden onderhouden.