Ongeveer een jaar geleden volgde ik iemand op Twitter die vaak leuke linkjes deelde, en grappige tweets. Ik kende haar niet persoonlijk (zoals ik een ongeveer 80% van mijn volgend-lijst niet ken) maar op een gegeven moment zag ik een Tweet van haar voorbij komen over een nieuwe Samsung telefoon. En toen nog één. En nog eentje. Het begon me op te vallen. Wat bleek? Ze zat in een ‘exclusieve’ groep van testers die het toestel een tijd mocht proberen om er op social media aandacht aan te besteden.
Dat vind ik dus fout.
Ik snap dat opinie-leiders, gadgetfreaks of fashionista’s allerlei zaken opgestuurd krijgen. En ik begrijp ook dat ze soms iets aardigs tweeten of bloggen in ruil daarvoor. Maar ik heb het idee dat social-commerce in deze vorm nu begint door te schieten.
Artiesten doen het ook al. Of je nu een rapper, zangeres of artiest bent: jij – maar waarschijnlijker je eigen social media team – is bezig jou ‘in de markt’ te zetten door updates te plaatsen op Twitter over nieuwe shows, een net-gelanceerde webshop of een CD die je nu in iTunes kunt luisteren. Tuurlijk, daar ben je als volger waarschijnlijk ook in geïnteresseerd, maar in sommige gevallen gaat de commerciële aandacht wel erg uit naar, ja, naar wat eigenlijk?
Commercie en social zijn een ingewikkelde combinatie. Met iedere boodschap die niet bij je volgers ‘past’ verlies je verder credit. Zoals het voorbeeld van Samsung. Als ik iemand niet zie als opinie-leider rondom het kopen van een nieuwe smartphone dan zal ik haar review van een nieuwe smartphone met gefronsde wenkbrauwen lezen (áls ik m al lees). Bovendien vind ik het persoonlijk vreemd dat iemand die ik verder niet associeer met technologie ineens over tech begint te praten.
Ik zie bloggers die hele gesponsorde reisjes naar Italie maken. Ik vind het allemaal prima, en knap dat je zoiets als blogger voor elkaar krijgt, maar uiteindelijk zul je altijd de overweging moeten maken: pást zo’n reis eigenlijk wel bij mij? En ik kan me best voorstellen dat zoiets een grote overweging is: zeker als de ‘beloning’ ook zo groot is.
Over-sharing en caring is denk ik nooit goed, en al helemaal niet geloofwaardig vol te houden op langere termijn. Product-placement op social kan nooit onopvallend, en door dat te doen begeef je jezelf meteen in een spannende situatie: hoe geloofwaardig ben je eigenlijk als persoon?