Het was nog niet eens zo lang geleden een klein ‘hitje’ om een tweet te plaatsen in de strekking van ‘mijn baas gelooft niet in de kracht van social media en doneert €1,- voor iedere retweet.’ Waar de eerste pogingen van deze auteurs waarschijnlijk succesvol waren (veel retweets) hadden latere pogingen minder- tot geen- succes: het gevolg van retweetmoeheid en het verlies aan geloof dat er nog zo veel bazen waren die ‘niet geloofden in de kracht van’.
Het is ook vrij gemakzuchtig om het continue te hebben over de ‘kracht van’, niet in de laatste plaats omdat die kracht extreem selectief is. Neem een lazerstraal. Deze is van zichzelf ook enorm krachtig, maar kan alleen op een zeer precies puntjes schijnen. Deze sweet spot is de kracht van social. Wat er precies in de sweet-spot zit is het beste te bekijken aan de hand van de trending topics. Twitter is een uitlaatklep voor onzin, rommel, grapjes, kortstondige hypes en het ge-emmer over services en diensten. Kortom: een redelijke afspiegeling van het dagelijkse leven.
Toeval wil dat je niemand op dagelijkse toon hoort praten over de ‘kracht van’ het dagelijkse leven. Dat zal te maken hebben met de vermeende spirituele ondertoon, en het feit dat veruit de meeste mensen het dagelijks leven nemen zoals het bedoeld is: dagelijks het beste er van proberen te maken, en eventuele hoogtepunten direct op Facebook zetten.
Maar weer even terug naar Twitter, want wat geeft Twitter de ‘kracht van social media’ en bestaat die ‘kracht’ eigenlijk wel? Het korste antwoord: ja, dat bestaat. Maar de kracht is niet alleen selectief (laserstraaleffect), hij is ook en-masse, ongeorganiseerd en vluchtig. Twitter is een uitstekende plek voor breaking news, missende knuffelberen in de trein of ludieke accounts maar heeft verder geen kracht. Het zijn mensen die het van tractie voorzien, mensen die dezelfde fouten hebben als in het dagelijkse leven: ze zijn ijdel, willen graag als autoriteit worden gezien op bepaalde onderwerpen en doen er alles aan om zoveel mogelijk volgers te krijgen. Ze gebruiken hashtags waar het niet nodig is en maken taalfouten. Mensen delen nieuws dat al oud is, of linkjes naar artikelen die iedereen al heeft gelezen. Mensen volgen alleen als jij ze terugvolgt, want anders is dat slecht voor hun ratio. Mensen retweeten artikelen die ze zelf niet hebben gelezen, en doen er alles aan om zelf meer retweets te krijgen voor hun acties. PleaseRT, DTV, allemaal vragen om dat ene kleine beetje aandacht, dat moet resulteren in resultaat dat de ‘kracht van’ goed illustreert.
Pingback: MapArt - Growindigital