De afgelopen jaren heb ik allerlei teams begeleid in de praktische uitvoer van hun lean-startup-driven projecten. Het leek me leuk om een korte serie te maken hoe je praktisch aan de slag kunt met Lean Startup principes. Dit doe ik aan de hand van zoveel mogelijk (fictieve, en af en toe een echte) cases zodat je deze (hopelijk) zo snel mogelijk zelf kunt toepassen.
In deel #1 van de serie: Aannames.
Ieder project dat nog aan het ontstaan is hangt vol van aannames.
Achtergrond
Rondom de idee-fase ontstaan heel veel aannames over je plan. Bijvoorbeeld aannames rond je doelgroep, rond het probleem dat je oplost of rond de oplossing die je kiest. Het kan ook liggen rondom het verdienmodel dat je kiest.
Wanneer je niet (veel) weet van het veld waarin je wil starten zul je vanzelfsprekend wat meer aannames hebben.
Voorbeeld: je wil een hotel-marketing oplossing aanbieden aan lokale hotels om meer boekingen te krijgen. Aanname is dat hoteliers op zoek zijn naar meer (lokale) boekingen.
Oefening
Als het goed is kun je minimaal 10 tot 20 aannames vinden rondom je idee. Lukt dit niet, vraag dan hulp. Samen met 1 of 2 vrienden kun je een heleboel aannames benoemen.
Voorbeelden van aannames:
– Studenten willen graag een app gebruiken om dit probleem op te lossen
– In restaurants vinden mensen het moeilijk om een gezamelijke rekening goed uit te rekenen
– Mannen hebben moeite met het vinden van juiste kleding in winkels
– Niemand heeft zin om te strijken
– Studenten vinden de snelheid van bezorging van maaltijden het belangrijkste
– Ouderen willen graag dat hun kinderen binnen een kwartier voor hun deur staan
– Oud papier dat zich thuis opstapelt is een vervelend probleem dat we op moeten lossen
– Bezorging van pakketjes is altijd enorm lastig
– De blockchain is goede technologie om onze oplossing mee te bouwen
– Met een beetje moeite worden we vanzelf experts op dit onderwerp, en wil iedereen met ons werken
– Onze oplossing is 20 keer zo goed als die van de concurrentie
Pak grote post-its (of vellen papier) en schrijf de aannames allemaal op. Probeer echt alle aannames in het model te achterhalen. Normaal gesproken kun je er eenvoudig 10 vinden, maar met goed zoeken, uitvragen en discussieren kom je er misschien wel tot 20.
Probeer alle aannames te ordenen: sommige aannames zullen gaan over de doelgroep, er zullen aannames zijn die de oplossing ter discussie stellen en er zullen aannames tussen zitten die het business model aantasten.
Er zijn een aantal discussie-aannames: dit zijn de aannames waarvan je misschien wel weet dat ze waar kunnen zijn. Probeer deze er tussenuit te halen.
Typische aannames in deze categorie
– Mensen zitten op Internet
– Mensen hebben een mobiele telefoon
– Mensen die een hond hebben laten deze ook uit
Dit zijn geen aannames maar feiten. Probeer de aannames zo te benoemen dat ze te bevragen zijn. Dus:
– Mensen die in de thuiszorg werken hebben een moderne smartphone
– Oudere mensen kunnen sms-jes typen
– Mensen die een hond hebben willen deze tijdens de vakantie in een asiel doen
Hiermee worden de aannames ook toetsbare stellingen.
Pingback: Lean Startup in de praktijk: probleem-stelling -