Eén van de populaire onderwerpen in programmeercursussen is – naast het beroemde ‘hello world’ het maken van een eigen todo-list applicatie. De reden hiervan is voornamelijk de schijnbare eenvoud: je hebt een lijst, en in die lijst zitten todo’s: eenregelige zinnetjes tekst die ‘klaar’ of ‘niet-klaar’ zijn.
Dit, gecombineerd met de opkomst van lifehacking, gettings things done en dingen als the 4-hour workweek hebben tot een stroom van lijstjes-applicaties geleid. Mijn ervaring met apps als Things, Evernote, Remember The Milk & Wunderlist beperkt zich eigenlijk alleen tot de laatste twee waarvan ik moet bekennen dat Wunderlist uiteindelijk voor de meeste stickyness heeft gezorgd: dit is nu mijn belangrijkste todo-lijst-app. Een hele eer 😉
Waarom schrijf ik dit eigenlijk? Is het daadwerkelijk zo interessant welke GTD strategieën ik gebruik? Welnee. Het punt dat ik probeer te maken is tijd. Het kost tijd om aan applicaties gewend te raken. En het kost nog meer tijd om applicaties zoals todo-lijstjes ook een vaste plek te geven in ons dagelijkse systeem. Dit geldt niet alleen voor todo-lijstjes maar ook voor projectmanagement-tools, ticket-systemen, CMS-en en zelfs telefoons: het kost domweg tijd en gewenning voordat iets écht goed bij je gaat passen. En soms is het verstandig niet bezig te gaan met het zoveelste ‘nieuwe’ systeem dat je tijd zou moeten besparen maar gewoon op de klungelige manier verder te gaan, met dat systeem dat zoveel gebreken vertoont.
Pingback: Verhoog je productiviteit met zeven simpele tools | Growindigital