Tijdens zo’n vakantie – leuk gehad, dankje – denk je af en toe toch eens na over je werk. En af en toe lees je eens een artikel dat je had opgeslagen.
De afgelopen maanden heb ik veel gewerkt aan corporate innovatietrajecten waarbij ik samen met het team van Makerlab mensen opleid met tactieken om sneller en kleinere innovaties te doen. Opvallend vaak gaat het met die organisaties eigenlijk hardstikke goed: ze kapitaliseren nog steeds prima op hun bestaande modellen, maar ze voorzien ook dat dit in de toekomst snel anders kan zijn: disrupt or being disrupted.
Als je dan vanaf je vakantieadres leest wat er in Nederland speelt dan lees je dat de UberPOP chauffeurs boetes krijgen, en dat UBER deze zelf gaat betalen. Ik keek naar de afrekening van mijn gehuurde appartement in San Francisco, en de 7% commissie die AirBNB daarvan krijgt. Ik boekte wat hotels via Hotelstonight en zag wat bijkomende kosten. Is dat dan de toekomst van mobile-commerce? Dat ik in een app stiekeme kosten krijg als ik een hotel boek? Is dat nou zo duurzaam?
Een heleboel ‘innovatie’ is eigenlijk helemaal niet zo innovatief. UBER zet gewoon goedwillende maar amateur-chauffeurs aan het werk, en AirBNB is niet veel meer dan een slimme marktplaats om huizen te verhuren. Het zijn slimme bedrijven die op slimme manieren geld verdienen aan bestaande markten door deze te disrupten, maar als taxichauffeur in Amsterdam zou ik ook boos zijn: amateurs die doormiddel van één enkele app ineens mensen kunnen rondrijden? Mensen die anders misschien met jouw taxi waren meegegaan? Dat is niet zo leuk.
Dát zijn dan ook niet de innovaties waar we met Makerlab naar op zoek zijn. We zoeken samen met de medewerkers naar duurzame innovatie, die op een substantiële manier bijdraagt aan nieuwe business. Nieuwe modellen, die samenwerken met de bestaande klantsegmenten. Dat is een hele uitdaging, maar de showcase met meer dan 40 uitgewerkte demo’s laten zien dat de creativiteit van medewerkers veel groter is dan je ooit zou vermoeden. Tussen die demo’s zitten incrementele ‘updates’ van producten, maar ook ideeën en diensten die écht wezenlijk bijdragen aan bijvoorbeeld de opvoeding van onze kinderen, of de manier waarop we omgaan met noodsituaties. Echte innovatie is duurzaam, en daar moeten we met z’n allen aan werken