https://twitter.com/sebastiaanhooft/status/430688451361771520
Deze blogpost is tot stand gekomen na aanleiding van bovenstaande tweet van Sebastiaan Hooft, die ik interviewde tijdens Startup Weekend Groningen en ons van zowel een mooi verhaal voor het boek als waardevol advies rondom het concept voorzag.
In mijn omgeving hebben weinig vrienden een auto: hooguit 1 a 2 hebben een (lease) auto. De rest doet alles met openbaar vervoer. Mijn vrienden zijn – net als ik – rond de 30 en wonen in een grote stad. Wij doen vrij veel met de fiets, en alles wat niet in een redelijke actieradius ligt doen we met het OV. Een auto geeft geen status meer.
Het bezitten van een auto kan soms fijn zijn, bijvoorbeeld voor die klant die op een afgelegen industrieterrein z’n kantoor heeft maar opvallend vaak kun je voor lage kosten gehannes voorkomen. Zo kun je spullen bij de IKEA vanaf €20,- euro thuis laten bezorgen en als zelfs dat teveel is dan hebben ze een aantal leen-bakfietsen. Natuurlijk heb ik binnensmonds wel eens gevloekt als ik een groot tapijt toch op de fiets mee naar huis probeerde te nemen, maar ach.
Het niet-bezitten van een auto levert geld op, net als het feit dat het niet-hebben van kinderen je op den duur een Ferrari zou moeten opleveren (ooit kinderloze stellen gezien met Ferrari?) maar dat is nog geeneens de hoofdreden dat ik er geen heb: ik heb er te weinig eentje nodig.
Gezien de recente problemen met dealers als Pouw lijkt het me onverstandig om nog in de automarkt te stappen als verkoper, ook gezien het feit dat er een generatie is die niet zoveel om het vervoersmiddel geeft, en het businessmodel van een gemiddelde dealer ingewikkeld en lastig is: geen markt waar je als nieuwkomer zomaar van start gaat: áls het je al lukt om de financiering van de grond te krijgen. Wellicht zou je nog een klantengroep op kunnen bouwen met daarin welgestelde 55+ ers: babyboomers die barsten van het geld en hebben ook geld (over) voor een nieuwe auto.
Coffee&Cars: het concept
Ik huur wel eens een auto, maar ik vind de procedure waardeloos: ik reserveer iets online, moet vervolgens naar een afgelegen industrieterrein om in een TL-verlicht en ongezellig kantoor het papierwerk te doen, de auto te controleren en na afloop moet ik m weer netjes (volgetankt) inleveren. Dat is allemaal behoorlijk veel gedoe voor iets dat eigenlijk een kwestie zou moeten zijn van identificatie, sleutel overhandigen, instappen en wegrijden. Het liefst in een mooie auto, want dat is dan wel weer zo prettig.
(note tussendoor: hierboven schrijf ik dat het hebben van een auto geen status ontleent, maar hier direct boven schrijf ik dat het ook wel weer fijn is in een coole auto te rijden. Even ter verduidelijking: beide is waar. Een fijne auto is gewoon een fijnere manier van reizen. Ok, haakjes sluiten).
Waarom is een verhuurbedrijf niet meer zoals een koffietent? Gezellig, knus en lekkere koffie op een centrale locatie. Ik zou graag naar zo’n plek komen, om koffie te nemen en daarna de huur van mijn auto te starten. Het liefst op abonnementsbasis, zodat ik geen gedoe heb en het huren van een auto net zoveel tijd kost als het bestellen van een, laten we zeggen, Latte Macchiato.
Als er net als Über een app zou zijn om beschikbaarheid zelf te controleren (welke auto’s zijn in de buurt) en ik ook de mogelijkheid zou hebben om een geparkeerde auto ‘over te nemen’ dan zou het concept compleet zijn. Met de wetenschap dat je m altijd in kunt leveren op een plek waar je graag komt.
Oja, dit werkt waarschijnlijk ook:
@sebastiaanhooft buy a cup of coffee and get a free cool car. That would probably work. / @Blauw
— Nick Stevens (@Clogish) February 4, 2014
Interestingly, your frustration of the situation, is one of the reasons I do own a car – simplicity and the feeling of freedom. Not owning a car would make my life more difficult, because every alternative is more difficult and has constraints.
You already named the necessary “simple” solution to this situation. It’s Uber:
Need a taxi? Uber it.
Want to ride share? Uber it.
Need a luxury car and chauffeur? Uber it.
Need a package delivered? Uber it.
Need furniture collected from IKEA? Uber it.
Need a car for a weekend? Uber it.
The first three options already exist in various cities. The rest might take a few years – whether it’s Uber or a different brand, your wish of being able to move stuff, including yourself, with simplicity, will certainly come true.