De innovatiestrategie van Google: Google Glass beter bekeken

Het is alweer twee jaar geleden dat Google de eerste versie van Google Glass liet zien op het eigen congres Google I/O. Waar het project destijds grote bewondering opriep is het bedrijf er in de twee jaar die volgen niet goed in geslaagd de handen op elkaar te houden, ondanks de mooie bril, vriendelijke explorers en eerste toepassingen.

Zelfs de Nederlandse Wikipedia besteed een groot gedeelte van het lemma aan de bezwaren: privacy en veiligheid.

Google leverde in de eerste instantie alleen Glasses uit aan ‘explorers’. Deze mensen konden de eerste gebruikservaringen opdoen en hierover bloggen, twitteren en demo-en. Ik weet niet of dit precies de goede strategie is geweest. Iedereen kon zich opgeven als explorer, maar er werd per geval bekeken of je er eentje mocht bestellen. Deze mensen hadden (en hebben) dus nu het exclusieve recht om het ding op te hebben.

Misschien hebben we in twee jaar tijd net iets te veel privacy gerelateerde zaken voorbij zien komen. De opkomst van big-data, het bewustzijn van een spionerende overheid via de NSA en grootschalige hacks waarbij wachtwoorden en persoonsgegevens op straat kwamen te liggen.

Die publieke opinie is geen gelukkig gesternte voor de Glass: een apparaat op je hoofd dat notabene door Google is gemaakt en foto’s en video’s kan maken van de omgeving. Is dat wel wat we (moeten) willen? Bovendien heb je als omgeving geen keus: ik kan me niet uitschrijven voor Glass. Dus iedereen met een Glass op die mijn richting op heeft gekeken kan mijn pricvavy al verder hebben geschaad. Aan de andere kant: ik geef liever nog meer details aan Google dan aan – zeg – de overheid. Van Google weet ik dat ze er zorgvuldig mee zijn: het hele businessmodel is gebouwd op vertrouwen en data.

Ik denk dat Google goed bestudeerd wat ze nu aan marketing moeten gaan doen om de publieke opinie hierover weer in de goede richting te krijgen. Zeer waarschijnlijk laten ze Glass voorlopig nog in experiment-modus om verdere schade te voorkomen. Bovendien sleutelt het bedrijf ook aan andere zaken, zoals de zelfrijdende auto, of bijvoorbeeld de contactlens die bloedsuikers kan meten. Projecten waarmee Google op een gunstige manier maatschappelijke impact denkt te kunnen maken.

Bovendien lijkt het dat we nu in een fase aanbelanden met minder controversiële devices, zoals smartwatches. Het zou me weinig verbazen als Google uiteindelijk eerder met een smartwatch komt dan bijvoorbeeld Apple. De learnings de Google inmiddels heeft uit de klein form-factor van de Google glass kunnen prima meegenomen worden in een slimme smartwatch die eveneens gebruik maakt van de Google Now kaarten die Google nadrukkelijker positioneert.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.