Apple Watch nader bekeken

watchDe keynote van Apple vorige week liet nogmaals de Apple Watch zien, ookal had Apple er weinig nieuws over te melden. Toch: een nieuwe productlijn van Apple is sinds de komst van de iPod, iPhone en iPad toch wel een nieuwtje. Hoe gaat de watch het precies doen?

Apple betreedt – eigenlijk voor het eerst – een markt die al behoorlijk actief is met andere watches. Grote fabrikanten zoals Samsung, LG en Motorola hebben als een smartwatch in de winkel. Ook Pebble speelt met een iets ander concept mee. Kun Kickstarter campagne werd in zeer korte tijd een groot succes. Dit is geen uitdager, maar wel een indicatie dat smartwatches nu echt hot kunnen worden.

Dan hebben we nog de dure Apple Watch. Apple kiest er voor om ook een extreem dure gouden Apple Watch uit te brengen. Deze moet bijna $20.000 dollar gaan kosten. Dit lijkt een slimme marketingstunt. Door de hoge prijs zal hij zeer slecht verkopen, maar geeft het mensen wel een reden om er over te praten. En dat was nou precies wat de andere smartwatches niet konden: ze waren geen gespreksonderwerp. Nu heeft Apple dit wel voor elkaar. En niet alleen maar omdat ze nu toevallig Apple zijn.

Tot slot is er de functionaliteit. Wat kun je nou precies op- en met zo’n watch? We hebben de afgelopen week al mockups en screenshots gezien, bijvoorbeeld hoe je een Uber taxi zou kunnen bestellen via het ding. Het doorvertalen van App functionaliteit naar slimme watch-toepassingen gaat de komende tijd een flinke kluif worden voor (UI/UX) designers. Notificaties lijken voor de hand te liggen, maar wat kun je er nog meer mee? Welke diepere emotie kan ik ontsluiten door iets te kunnen met een device dat toch de hele dag vrij prominent (‘hey, is dat een Apple watch?’) om m’n pols zit? De toekomst gaat het zeer binnenkort uitwijzen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.