De laatste maand van het jaar is alweer bijna op z’n einde, en met Growindigital maken we ons op voor een prachtig nieuw jaar (hierover later iets meer!). Tot die tijd heb ik zeven digitale trends om alvast mooie projecten te bedenken voor het nieuwe jaar.
Mobile everything
In 2015 kon je nog enigszins wegkomen door niks responsive te doen, maar in 2016 kon dat al niet meer. Dit jaar werd mobiel werken zo mainstream dat je er in 2017 absoluut niet meer omheen kunt. Zonder fatsoenlijke mobile digital delivery ben je er in 2017 niet meer. Dus: responsive, snel, en uitmuntend op mobiel. En vergeet de tablets niet. Call to action: loop al je online communicatie-kanalen eens langs, en bekijk eens wat de prestaties op mobiel zijn. Hoe ziet de cookie-melding eruit? Hoe werkt de nieuwsbrief op mobiel? Maak een concreet actieplan.
Contentstrategie
Dit jaar kon je al niet meer wegkomen met een blasé website vol nietszeggende teksten, maar volgend jaar kan dat écht (écht) niet meer. Ga eens nadenken over welk verhaal je wilt – en kunt – vertellen en huur hier bij voorkeur experts voor in. Een frisse blik van buiten doet wonderen. Video? Ja, dat ook! Call to action: dit is echt zo’n ding om vooral niet zelf te willen doen. Huur iemand in (niet ons).
Analytics
Nog steeds zijn er teveel bedrijven waar web-analytics geen rol hebben, vooral binnen MKB. Nodeloos om te zeggen dat dit een niet-zo wenselijke situatie is. Ga eens een uurtje brainstormen met je team welke data je écht nodig hebt. En maak dan een goed meetplan om te zorgen dat deze data ook je systemen in loopt. Helemaal niet lastig, wel essentieel. Kijk ook eens voorbij je standaard Google Analytics implementatie, en ga eens aan de gang met Mixpanel of Hotjar. Call to action: Na de brainstorm gaat iemand een meetplan schrijven, en bij dat meetplan zoek je de juiste software.
Minimum viable product
Minder praten over innovatie, maar meer gelegenheid geven aan mensen (van binnen- of buiten) om te dóen. Het liefst zonder enorme budgetten, maar met de capaciteit om snel iets te testen (met klanten!) om daarna eventueel op te schalen binnen je bedrijf. Jezelf als doel stellen om minimaal 3 vliegers op te laten in 2017 gaat de boel enorm versnellen. Call to action: maak een lijst van echte innovatie die genoemd is om te mislukken. Bekijk wat je voor deze innovaties minimaal moe doen om met klanten te kunnen praten.
Business model innovatie: cut the middleman
Al die bedrijven die maar commissie vragen om jouw hotel, restaurant of beautysalon vol te boeken moeten eens ophouden. En jij moet leren op eigen benen te staan in 2017. Haal eens een tussenleverancier weg uit de keten. Of denk er eens over na in de auto, onder de douche of tijdens het hardlopen. Call to action: Download het Business model canvas op A1, laat dit op zo goedkoop mogelijk papier drukken bij de lokale print-boer en ga anderhalf uur met je team zitten over kansen in 2017.
Skip the hype
Ook in 2017 zal het weer opvallend vaak gaan over blockchain, virtual services, big data, VR en drones. Doe hier vooral niet teveel mee. Einde van 2017 gaat het weer over Augmented reality en biometrische data. Call to action: wees ook in 2017 kritisch op trendwatchers en mensen die je vanalles wijsmaken. Mijn vuistregel was altijd: wanneer er op verjaardagen in het midden van het land over gepraat wordt dan is het écht tijd om aan de slag te gaan, tot die tijd kun je het rustig negeren.
Growth hacking
Growth hacking is moderne marketing. Het is de combinatie van hierboven beschreven ambachten: webanalytics, snel groeien en handig met techniek. Het is de zoektocht naar de snelste manier om resultaat te verbeteren. En dat willen we allemaal toch? Call to action: stuur relevante medewerkers naar cursus, of download het Growth hacking direction model.